Logopediepraktijk

Heling
Oromyofunctionele Therapie (OMFT)                                        De vormgeving van de mond en de stand van de tanden en kiezen worden voor een groot deel bepaald door de functie van de spieren in en om de mond. Afwijkende mondgewoonten kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Denk aan foutieve slikgewoonten, mondademen, duimen, vingerzuigen, lispelen of slissen.                        Oro-myofunctionele therapie (OMFT) is een oefentherapie die gericht is op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en om de mond. 
Logopedie bij autisme en PDD-nos                                       Logopedie wordt vaak ingezet voor het bevorderen van de spraak-taalontwikkeling en het leren communiceren in het contact met anderen.                                                       Ook kinderen met autisme die spreken, hebben logopedische hulp nodig. Zij hebben vaak problemen met het begrijpen van taal (semantiek) en vooral met het gebruiken van taal in communicatieve zin (pragmatiek). Logopedie kan als specifiek individueel onderdeel van de totale behandeling dienen maar kan ook zeer breed worden toegepast op school, in de klas of in de groep van een dagverblijf.
Lees- en spellingsproblemen (o.a. Taal in Blokjes)                 Niet alle leesproblemen leiden tot de officiële diagnose dyslexie. Lees- en spellingsproblemen door andere oorzaken kunnen echter ook grote problemen veroorzaken in de ontwikkeling van het kind, bij de voortgang op school en bij de schoolkeuze. Bij het starten in de brugklas van de middelbare school ontstaan vaak opnieuw problemen bij het leren van nieuwe vreemde talen. Ook is er veel weerzin bij het lezen van boeken. Het maken van schooltests waarbij veel gelezen moet worden, geeft grote zorgen.
Voor deze kinderen kan logopedie uitkomst bieden door verbetering van auditieve vaardigheden, concentratieoefeningen en verschillende soorten leesoefeningen.
Op verschillende leeftijden kan tot uiting komen dat het lees- en spellingsproces moeizaam verloopt. Soms zijn er risicofactoren in de spraak-/taalontwikkeling te signaleren, waardoor het verstandig is om aan de beginnende leesvoorwaarden te werken, zodat uw kind zo goed mogelijk kan starten in groep 3.
Fonologische Stoornissen (o.a. Metaphon)                              Een fonologische stoornis is een taalprobleem: het kind heeft onvoldoende ontdekt hoe woorden in elkaar zitten. Kinderen met een fonologische stoornis kunnen meestal wel veel spraakklanken maken, maar tijdens het spreken doen ze dit niet (of niet altijd). Het kind vervangt bijvoorbeeld de k door een t, laat klanken weg of zegt ze op de verkeerde plaats in het woord. Soms hoort het de fout wel als iemand anders die maakt, maar denkt het toch dat hij het zelf goed zegt. Het begrijpt dan niet wat het bij het uitspreken van woorden moet veranderen. Corrigeren door de ouders helpt dan niet: het kind raakt daardoor soms juist gefrustreerd.
Bij jonge kinderen zal een fonologische stoornis vooral problemen geven bij het spreken. Er kunnen later echter ook leesproblemen ontstaan. Om te kunnen leren lezen en schrijven
moet je namelijk goed kunnen horen welke klanken een woord heeft.

Specialisaties
Brunstingerstraat 37
9411 EJ Beilen
T. 06 - 46 82 25 26
E. info@logopediepraktijkheling.nl